22 Mayıs 2014 Perşembe

Puzzle birleştirerek 41 tane beceri geliştirebilirsiniz!

Puzzle birleştirme hobisine bilinçle yaklaştığınızda, kişilik ve zihin dünyanıza nasıl katkıları olacağını biliyor muydunuz? 
Bugün sizlere bu konuda yapılmış çok faydalı ve detaylı bir çalışmanın sonuçlarını aktaracağız. Başta biraz sıkıcı gibi gelse de, sabredip sonuna kadar okuyanlarınız bu yazıdan epey fayda görecektir. Haydi o zaman çaylarınızı kahvelerinizi alınız, puzzle birleştirme zevkinizin size nasıl güzel katkıları oluyormuş okumaya başlayınız.

 Puzzle birleştirmek, eğlence olmasının ötesinde özellikle çocuklarda ve elbette ki yetişkinlerde bilişsel gelişim ve karakter oluşturma faaliyetlerinden biridir. Puzzle birleştirerek sadece düşünme becerilerinizi geliştirmekle kalmaz, aynı zamanda sabır ve azim gibi diğer önemli kişilik özelliklerini de olumlu etkilemiş olursunuz. Bu becerileri öğrenmek, hayatınızın herhangi bir döneminde size faydalı olacaktır.

problem
 Size bu yazımızda bu becerileri nasıl kazanacağınıza dair bilgiler vereceğiz. Mesela puzzle uğraşısı size şunları öğretir:

  • Problem çözme stratejileri
  • Proje yönetim becerileri
  • Öz yönetim becerileri
  • Görsel beceriler
  • Bilişsel beceriler
  • Karakter geliştirme becerileri ve özellikleri
  • Dokunsal beceriler
  • Sosyal beceriler
  • İş birliği yapma becerileri
Puzzle ile ilgilenmek hem ucuzdur, hem de puzzle'a herkes kolayca ulaşabilir.  Puzzle parçalarını kaybetmediğiniz veya evcil hayvanınızın dağıtmasına izin vermediğiniz sürece bu uğraş için size küçük bir alan yetecektir.

Eğer anne babaysanız veya öğretmenseniz, puzzle faaliyeti sırasında çocuklara faydalı olacak birçok beceriyi kazandırmak için basit adımları takip etmeniz yeterli olacaktır. Buradaki tek anahtar kelime “aktarılabilirlik”. Bu yazıda size hem bu tanımı, hem de nasıl kullanacağınızı anlatmaya çalışacağız.

Puzzle birleştirmenin eğitim açısından iki türlü değeri vardır:
Birincisi, faydalı bireysel beceriler inşa etmek; ikincisi ise bu becerileri, yeni problemleri çözmek gibi diğer durumlara uyarlamak için aktarabilmek. Bir durumda öğrenilenleri diğer bir duruma aktarabilme konusunda birçok araştırma yapılmaktadır. Bu konuda daha derin bilgi sahibi olmak isterseniz, Google’da “aktarılabilir beceriler” diye bir arama yapabilirsiniz.

Aktarılabilir, başka bir deyişle transfer edilebilir bilgi ne demek?
En basit örneği ele alalım. Bir tahtaya çivi çakmayı öğrenmek mesela. Sadece tek boydaki çiviyi kullanabildiğinizi ve sadece tek bir çeşit materyale mesela tahtaya çivi çakabilen bir çekiciniz olduğunu düşünün. Bu, sizin için pek de yararlı bir beceri olmayacaktır. Çünkü bu beceri, diğer durumlara aktarılamaz. Çekici her farklı durumda kullanmak istediğinizde yeni bir beceri öğrenmek durumunda kalırsınız. Öte yandan, eğer herhangi boydaki bir çekici herhangi boydaki bir çivi ile ve hemen hemen her türlü materyal ile kullanabileceğinizi bilseydiniz, bu yeteneğiniz size çok daha faydalı olacaktı. Bu basit örnekle aktarılabilir bilgiyi anlamış olduk.

Puzzle birleştirerek öğrendiğiniz bir beceriyi başka durumlara nasıl aktarırsınız?

Bunun için 3 aşamalı bir süreci izlemeniz gerekir. Kullandığınız beceri şu özelliklerde olmalıdır:
  1. Tanımlanmış b- Süreç olarak anlaşılmış c- Yeni durumlara uyarlanmış
Süper problem çözücü biri olma umudu ile bir puzzle’a başlamadan önce konuyla ilgili birkaç ipucunu bilmenizde fayda var.

Puzzle’ınızı birleştirirken, bilinçli olarak ne yaptığınızın farkında olmalı ve yaşadığınız süreçleri ifade edebilmelisiniz. Bu demektir ki, puzzle birleştirirken kendi içsel konuşmalarınızın farkında olmalısınız. Mesela şöyle:

Puzzle’ın düz kenar ve iç parçalarını sınıflandırırken organizasyon yeteneğimi kullanıyorum.

Bu yeteneğinizi daha sonra mesela çamaşır yıkarken de kullanacaksınız. O zaman da muhtemelen şöyle diyeceksiniz:
Renkli ve beyaz çamaşırları sınıflandırırken, organizasyon yeteneğimi kullanıyorum.” Seviyeniz geliştikçe şöyle şeyler söylüyor olacaksınız:
Bu projeyi en verimli şekilde bitirmek için personelimi yetenek seviyelerine göre organize ediyorum”

Bu yazıda, puzzle birleştirerek geliştirilebilen 41 beceriyi sizler için derledik, muhtemelen bunun çok daha fazlası da vardır. Eğer sizin ilave etmek istedikleriniz varsa lütfen bize yazın.

Puzzle birleştirmenin en güzel taraflarından biri, hiç kuşkusuz ki çok basit seviyelerden başlayıp şeytani zorluklardaki seviyelere doğru yükselebilmektir. Mesela bizim mağazadaki 18000 parçalık buradan göreceğiniz puzzle gibi.. Çok daha maceracı bir yapıdaysanız 3D, 4D gibi daha zorlu puzzle’lar da mevcut.

Daha önce de belirttiğimiz gibi kendinizi iyi hissettirecek zorlukta bir puzzle ile başlamalısınız. Puzzle birleştirirken kullandığınız beceriyi not almayı unutmayın. Bu; yani, kendi kendinize yaptığınız konuşmalar, puzzle sayesinde geliştirdiğiniz beceriyi yeni durumlara aktarırken size çok yardımcı olacaktır.

İşte size puzzle sayesinde geliştirebileceğiniz becerilerin listesi.
  1. ANALİZ: " Puzzle’ı tamamen parçalarına ayırdım ve şimdi parçaların birbirlerine uyumunu anlıyorum”
  2. DÜZENLEME: “Puzzle parçalarını belirli bir mantığa göre düzenliyorum, bu da benim daha verimli çalışmama yardımcı oluyor.”
  3. DETAYLARA DİKKAT ETMEK: “ Bu renk, şuradakiyle aynı değil, dolayısıyla bu parça başka bir yere gitmeli.”
  4. KATEGORİZE ETMEK: “Bu parçaları renklerine göre tasnif ettim.”
  5. İŞ BİRLİĞİ YAPMAK: “Puzzle’ın bu kısmı oldukça zor, dolayısıyla birlikte çözsek iyi olacak”
  6. KARŞILAŞTIRMA: “Bu parça ,bu boşluğa uyacak ama oradaki boşluk için fazla büyük.”
  7. ANLAMA: “Resmi anladım, bu sayede bu bölümü yapabilirim.”
  8. KONSANTRASYON: “Parçaların nasıl bir araya geldiğini anlamak için boyutlarına, kenarlarına, şekillerine ve renklerine konsantre oluyorum.”
  9. KONTRAST-ZITLIK: “Bu şekiller aynı mı yoksa tam ters yönde mi?”
  10. YARATICILIK: (puzzle parçalarını tanımlamanın farklı yolları): “ Bu parçayı rengiyle tanımlamak çok zor, bu yüzden kenarlarının şeklini karşılaştıracağım.”
  11. KARAR VERME: “ Bu parçaların tümü, resmin o kısmını oluşturacaktır.”
  12. GİDEREK ARTAN ZORLUKLAR ( çok parçaya karşı az parça) “En son 100 parçalı puzzle bitirmiştim, bu sefer 200 parçalıya başlayacağım.”
  13. GÖZ-EL KOORDİNASYONU ( hassas motor kontrol) “ Bu parçalar çok küçük, onları doğru boşluklara yerleştirmek için becerikli olmak zorundayım.”
  14. ESNEKLİK: (farklı bölgelerde çalışmak) :” Bir süre bu bölgede çalıştım ve çok da başarılı olamadım. Biraz da şu kısımda çalışayım.”
  15. SORULARI FORMÜLE ETMEK: “ Bu parçalar nasıl bir araya geliyor? Bu renk, şuradaki renk ile uyumlu mu?
  16. HEDEF BELİRLEME: “ Bu puzzle’ı bir haftada bitireceğim.”

  17. FAYDALI OLMAK ( bir kişiyi yönlendir, cevabı söyleme) “ Şuradaki parçaları denedin mi? Etrafındaki diğer parçaları da dene”
  18. VARSAYIMDA BULUNMA: “ Bu parça buraya uymuyor, demek ki buradan gitmeli.”
Eğer oradaki parça buraya uyarsa, demek ki buradaki parça da oraya gitmeli.”
  1. TARTIŞMA VE DİL YETENEĞİNİN GELİŞMESİ İÇİN RESMİN İÇERİĞİNİ ÖĞRENME:
Mavi nehrin yanında 3 tane ağaç görebiliyorum.
  1. HAFIZADA TUTMA: “ Bu parçayı burada daha önce denemiştim, bu yüzden sığmayacağını biliyorum.”

  2. KARARLAR HAKKINDA GERİ BİLDİRİM ELDE ETMEK: “ Hoop! Hatalı seçim. Onun uyumsuz olduğunu görebiliyorum.”
  3. ORGANİZE ETMEK: “Bu parçaların tamamı o bölgeye gidecek ve şu parçaların tamamı buraya gelecek.”
  4. DİKKAT DAĞINIKLIĞININ ÜSTESİNDEN GELMEK, KONSANTRASYONU GÜÇLENDİRMEK:
Televizyon açıkken burası biraz gürültülü oluyor, ama puzzle’ı bitirmek için zor da olsa konsantre olacağım.”
  1. SABIR: “Son 15 dakikadır sadece bir parçayı yerleştirebildim. Önemli değil, çabalamaya devam edeceğim.”
  2. AZİM: “ Bu puzzle’ı bitirene dek burada kalacağım.”
  3. PLANLAMA: “Önce bu kısmı birleştireceğim, sonra köşe parçalarını arayacağım, sonra da şu bölümü tamamlayacağım.”
  4. ÇALIŞMA SÜRELERİNİ VE MOLALARI PLANLAMA: “ Yoruldum, yarım saat daha çalışıp sonra mola vereceğim, moladan sonra biraz daha parça birleştirebilirim.”
  5. ÖNCELİK BELİRLEME: “Önce bu zor bölümü bitireceğim, sonra biraz daha kolay olan şu bölüme geçebilirim.”
  6. PROBLEM ÇÖZME: “Bu puzzle’ın tamamı, çözmem gereken bir problem. Kenar parçalarını bulmak da bir problem.”
  7. PROSEDÜRLER- İŞLEM SIRASI: “ Hangi aşamadan başlayacağımı seçebilirim. Bunu daha önce de yapmıştım.”
  8. ELEME SÜRECİ: “ Bu parçaları bu bölgede deneyeceğim. Eğer parçaları buraya yerleştirebilirsem, bu noktadan sonrası çok daha kolay olacak.”
  9. ŞEKİL VE RENK SEÇİMLERİNİ AYARLARKEN MUHAKEME-MANTIK KULLANMA: “ Bu parçalar buraya gelecek, çünkü renkleri tutuyor, ama şunlar olmaz. Şunların rengi biraz daha koyu.”
  10. İNCELEME: “Şimdiye kadar bu bölgeyi tamamladım, bir sonraki alana geçmeden önce elimde yerleştireceğim sadece beş parça daha kaldı:”
  11. YANSIMA (HATALARDAN DERS ÇIKARMA): “ Kendimi biraz kötü hissediyorum. Neden bu alanı tamamlamak bu kadar uzun sürdü ki?”
  12. MACERA DUYGUSU: “ Bu puzzle benim için biraz zor olabilir ama ne olursa olsun deneyeceğim. Ne kaybederim ki?”
  13. MANTIK SIRALAMASI: “ Bu, mantıklı bir çalışma düzeni. Önce burayı bitireceğim, sonra şurayı”
  14. DAVRANIŞ PAYLAŞIMI: “ Haydi şu bölgeyi birlikte bitirelim. Benim parçalarımı bulmama yardım edersen, ben de senin parçalarını bulmana yardım ederim.”
  15. SOSYAL ETKİLEŞİM: “ Bu puzzle’ı seninle birlikte birleştirmekten çok hoşlanıyorum. Biz harika bir takımız!”
  16. MEKANSAL YÖNELİM BECERİLERİ: “ Bu parçayı aklımda çevirirsem, buraya uyup uymadığını görebilirim.”
  17. BİR RESME HAYRAN OLABİLMEK, RESİM SEVGİSİ:” Fransız bağlarının ne harika bir resmi bu!”

  18. DENEME VE YANILMA SÜRECİ: “ Bu dokuz parçadan biri buraya uyacak. Biraz zaman alsa da hepsini deneyeceğim.”

İşte bu 41 madde sayesinde puzzle birleştirirken kullanabileceğiniz becerilerinizi ve hatta onları daha iyi anlayabilmek için kendinizle yapacağınız konuşma örneklerini artık biliyorsunuz.

Şimdi puzzle birleştirme zamanı!

Hatta puzzle yaparken bu makaleyi de print edip yanınıza alın, böylece pratik yapmanız daha da kolay olacaktır.
Bu becerileri kullanmaya başladığınızda ve yeterince aşina olduğunuzda artık onları yeni problemlerin çözümünde kullanmaya da hazırsınız demektir. İşte ya da okulda çözülecek bir problemle karşılaştığınızda, arkanıza yaslanın ve kendinize sorun:
Puzzle birleştirirken kullandığım becerilerden hangisini burada kullanabilirim?”
Bu yeni durumda da kendi kendinize konuşma kalıplarını kullanın. Mesela arabanızın lastiği patladıysa ve daha önce hiç lastik değiştirmediyseniz kendinize ne derdiniz?

Bu görevi tamamlamak için hangi mantık sırasında hareket etmeliyim?”
Bu işi tamamlamak için konsantre olmalıyım.”

Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz. Becerilerinizi öğrenmek ve onları yeni durumlara transfer edebilmeniz için, ayrıca kişisel problemlerinizi rahatlıkla çözebilmeniz için motivasyona ihtiyacınız var. Eğer daha iyi bir düşünür olmak istiyorsanız, uygulama aşamasının önemini iyi kavramalısınız.


Şimdi bu becerilerinizle gerçek hayattaki sorunları çözmeye hazırsınız.
Mutlu çözümler sizinle olsun..

Kaynak : http://ezinearticles.com/

Uyarlama çeviri: Puzzle Galeri


6 yorum:

  1. Maddelere verdiğiniz örneklerin tamamına yakınını ben de puzzle yaparken konuşuyorum :) Bunların kavramsal karşılıklarını öğrenmek güzel oldu. Puzzle'ın etkilerini özellikle 6 yaşındaki kızım üzerinde gözlemliyorum. 2 yaşından beri puzzle yapmaktan çok keyif alıyor. Bu sayede dikkat süresi yaşıtlarına göre oldukça fazla. Aynı zamanda problem çözme yeteneği de gelişti. Elbette tek neden puzzle değildir ama olumlu katkıları çok olduğuna inanıyorum. Paylaşımınız için teşekkürler. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu içsel konuşmaları yapıyor oluşunuz, puzzle'dan maksimum fayda sağlamanız anlamına geliyor, ne kadar güzel :)
      Belirttiğiniz gibi özellikle çocukların puzzle alışkanlığı edinmesi çok önemli..
      Değerli katkınız için çok teşekkürler, sevgiler..

      Sil
  2. Çok güzel bir yazı ve tam da yaşadıklarımı anlatıyor.

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir yazı bende bir çok şeyi uyguluyormuşum onu farkettim teşekkürler..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faydalı olabildikse ne mutlu bize, her zaman bekleriz, sevgiler :)

      Sil